Usein kysyttyä
Kysymykset on jaettu joko yleisiin tai teknisiin kysymyksiin. Jos et löytänyt vastauksia kysymyksiisi, ota yleisissä asioissa yhteyttä asiakaspalveluun ja teknisissä ongelmissa tekniseen tukeen.
Yleiset kysymykset
Kuinka luovun Kaisanetin paperilaskusta?
E-laskutussopimuksen teet suoraan verkkopankissasi. Mikäli sinulla ei ole käytössä verkkopankkia, niin voit tehdä suoramaksusopimuksen pankissasi.
Rahat tilapäisesti vähissä, voinko saada maksuaikaa erääntyvälle laskulle?
Ropo vastaa Kaisanetin laskujen maksamiseen ja maksuaikaan liittyvästä asiakaspalvelusta. Ota ajoissa yhteyttä Ropon asiakaspalveluun, niin asiasta sovitaan tapauskohtaisesti. Ropo palvelee ma-pe klo 8–20 numerossa 017 366 7000, sähköpostilla asiakaspalvelu@ropo.com ja chatin kautta osoitteessa myropo.fi
Kuinka aikaisin pitää ilmoittaa muutosta?
Toimitamme liittymät yleensä viikon sisällä tilauksesta. Muutosta kannattaa kuitenkin ilmoittaa heti, kun uusi osoite on tiedossa.
Voiko määräaikaisen sopimuksen purkaa?
Määräaikainen sopimus on nimensä mukaisesti määräaikainen. Sopimuksen voi purkaa vain tietyissä erityistapauksissa esim. muutto sellaiseen paikkaan, johon Kaisanet ei voi toimittaa kyseistä palvelua.
Olen lähdössä kuukaudeksi ulkomaille. Joudunko maksamaan laajakaistani kk-maksua siltäkin ajalta, kun en liittymääni käytä?
Laajakaistayhteyden voi laittaa kerran vuodessa tauolle 1 – 3 kuukaudeksi. Avatessasi liittymän uudelleen maksat Taukokaista -liittymän avausmaksun 31,76 €. Huomaa, että lisäpalveluita ei voi laittaa tauolle. Taukokaistan tilaaminen ei jatka määräaikaisen sopimuksen kestoa, vaan vähentää etukuukausien määrää. Lisätietoja saat asiakaspalvelustamme.
Tekniset ongelmat
Laajakaista ei toimi, modeemissa palaa kaikki valot normaalisti, mutta nettiin ei pääse.
Ota modeemista hetkeksi virrat pois ja kokeile uudelleen. Jos yhteys ei vieläkään toimi, tarkista tietokoneen lähiverkkoasetukset ja Windowsin päivitykset. Käynnistä tietokone uudelleen valitsemalla “Käynnistä uudelleen”, ei “Sammuta”.
Langaton verkko lakannut toimimasta, mitään muutoksia ei ole tehty koneeseen tai laitteistoon.
Löytääkö kone langatonta verkkoa/verkkoja? Jos ei, tarkista koneen langattoman sovittimen asetukset ja että se on varmasti päällä, sitten käynnistä kone uudelleen valitsemalla “Käynnistä uudelleen”. Tarkista myös, palaako reitittimessä langattoman verkon merkkivalo. Jos kone löytää langattoman verkon, mutta ei päästä nettiin asti eikä reitittimen uudelleenkäynnistys auta, ota yhteyttä tekniseen tukeen.
Miksi IPTV:n ruutu on valkoinen?
Valkoinen ruutu viittaa yhteysongelmiin. Tarkista toimiiko nettiyhteys ja jos se on kunnossa, niin käyttäkää IPTV:tä täysin virrattomana noin 30 sekuntia.
Kaisanetin sähköpostitili ei toimi oikein matkapuhelimessa/tabletissa. Viestit saapuvat, mutta eivät lähde.
Laitteeseen on määritetty väärä lähtevän postin palvelin. Tarkista lähtevän postin palvelimen asetukset täältä.
Sähköpostin lähetys joillekin vastaanottajille ei onnistu.
Lähetä sähköpostin antama virheilmoitus, josta selviää lähettäjän ja vastaanottajan sähköpostiosoite, sekä yhteystietosi sähköpostilla osoitteeseen asiakastuki (ät) kaisanet.fi, jolloin tekninen tukemme tutkii mistä virheilmoitus johtuu.
Kaapeli-TV kanavat eivät näy tai joillakin kanavilla esiintyy häiriötä signaalissa.
Häiriötä esiintyy vain joillain kanavilla, on vika todennäköisimmin antennin johdossa/rasiassa. Tässä tilanteessa kannattaa vaihtaa antennikaapeli vastaanottimen ja TV-rasian välillä.
Valokuitu
Mitkä ovat kuituyhteyden edut verrattuna muihin tekniikoihin?
Hyvät nopeudet nyt ja tulevaisuudessa. Taatut nopeudet, ei jaettua kapasiteettia. Lisää valokuidun etuja luettelemme täällä.
Mistä voin kysyä liittymän tekniikkaa koskevia kysymyksiä?
Tekninen tukemme (Kaisa Helppari) auttaa liittymän tekniikkaa koskevissa kysymyksissä, esim. päätelaitekysymyksissä tai laitteen liittämisessä verkkoon.
Teknisen tuen yhteystiedot löydät täältä.
Voiko nettiä käyttää langattomasti?
Kyllä voi. Kuitupäätelaitteella saa kotiin langattoman sisäverkon.
Asun haja-asutusalueella kaukana kaupungista, vaikuttaako se nopeuteen?
Etäisyys ei vaikuta nopeuteen.
Onko liittymään maksuvaihtoehtoja?
On, liittymismaksun voi suorittaa kertasuorituksena tai korottomalla osamaksulla (12kk, 24kk, 36kk tai 60kk).
Voinko saada kotitalousvähennystä valokuituyhteyttä hankkiessa?
Työn osuudesta on mahdollista hakea kotitalousvähennystä. Kotitalousvähennys tulee kuituliittymän asennuksesta ja kuitupäätelaitteen asennuksesta ja ohjelmoinnista. Vähennys löytyy laskulta selkeästi eriteltynä.
Tarvitseeko minun olla paikan päällä, kun kuitu kytketään?
Kyllä, asentajan täytyy päästä sisätiloihin. Asentaja ottaa yhteyttä ja sopii asennusajan, kun liittymä on valmis kytkettäväksi.
Saako kuidun kautta televisiopalvelut?
Tekniikasta riippuen kaikkii kuitukohteisiin saa televisiopalvelut joko IPTV:n tai kaapeli-television kautta.
Paljonko valokuitu maksaa?
Valokuidun hinta koostuu valokuituliittymästä, laajakaistapalvelusta sekä reitittimestä.
Valokuituliittymän hinta vaihtelee riippuen siitä, missä vaiheessa valokuitutilaus tehdään. Edullisin valokuitu on aina ennen alueen rakentamista tai ennen kuin rakentaminen alueella päättyy.
Ajankohtaisille rakentamisalueillemme hinnat löydät täältä.
Valokuituliittymähinta sisältää valokuidun kaivamisen, päätelaitteen ja asennustyön, ja tarjouksesta riippuen myös reitittimen. Mikäli tarjous ei sisällä reititintä, sen voi hankkia joko kertamaksuhintaan tai vuokralaitteena. Valokuituliittymän lisäksi tulee hankkia kuukausihintainen laajakaistapalvelu.
Milloin kytketään?
Uuden alueen valokuituliittymät kaivetaan maahan kesän aikana, sekä tehdään tekniset kytkennät. Asentaja ottaa yhteyttä asiakkaaseen, kun liittymä on valmis kytkettäväksi.
Jos kaivan kuidun itse, paljonko liittymä silloin maksaa?
Mikäli haluat kaivaa kuidun itse, pyydä meiltä tarjous.
Onko kuituliittymä vanhanaikainen, kun mobiililiittymät yleistyvät ja kehittyvät hurjaa vauhtia?
Ei ole. Ilman kuituliittymiä mobiiliyhteydetkään eivät toimisi.
Miten helposti kuituliittymä menee ”tukkoon”/nopeudet putoavat jne?
Valokuidulla on rajoittamaton kapasiteetti; kaikki kodin laitteet voivat käyttää haluamiaan palveluita yhtä aikaa ilman, että yhteys ruuhkautuu, hidastuu tai alkaa pätkiä.
Mikäli kuituyhteydessäsi kuitenkin on ongelmia, olethan meihin yhteydessä niin selvitämme asiaa.
Mitä toimenpiteitä minun täytyy tehdä ennen kuin kuitu kytketään?
Toimitamme kuituliittymän käyttövalmiina. Mahdolliset ylimääräiset sisäverkontyöt ovat asiakkaan vastuulla.
Minulla on samalla tontilla useampi rakennus. Pitääkö jokaiseen rakentaa oma kuituyhteys? (esim. navetta ja omakotitalo)
Ei tarvitse, jos kiinteistöihin voi rakentaa sisäverkon. Esimerkiksi kuituliittymä on rakennettu omakotitaloon ja navetta on noin 50 metrin etäisyydellä. Rakennukset voi yhdistää toisiinsa sisäverkolla. Sisäverkon rakentaminen on asiakkaan vastuulla.
Mihin kohtaan talossa modeemi kytketään?
Kuitupäätelaitteen loppusijoituspaikka sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa (esim. talon tekninen tila, eteinen, olohuone)
Miten toimii langaton yhteys esim. yläkertaan? Mikä on modeemin kantavuusalue?
Jotta langattoman verkkosi kantavuus ja nopeus olisivat mahdollisimman hyvät, valitse kuitupäätelaitteesi tai tukiasemasi paikka oikein. Huomaa, että monikerroksisissa tai muuten suurissa taloissa saatetaan tarvita lisätukiasemaa jatkamaan langatonta verkkoa.
Mikä on langattoman verkon nopeus?
Nopeuteen vaikuttavat mm. kuitupäätelaitteen ja käyttämäsi laitteen tekniikka, etäisyys ja ympäristö.
Miksi liittymän hinta on jossain 1240€ ja jossain 390€?
Taajamissa voimme koko alueen rakentamisen yhteydessä tarjota liittymän hintaan 390€. Taajaman ulkopuolella etäisyydet ovat pitempiä, mikä nostaa liittymän hintaa. Samoin yksittäin rakennettavat jälkiliittymät ovat aina kalliimpia. Liittymä kannattaakin ottaa silloin, kun alueellasi on rakennusprojekti tulossa.
Kotipihassani alkaa valokuidun kaivuutyöt. Tarvitsenko kaapeliselvityksen maanalaisista johdoista ja laitteista?
Mikäli olet tilannut valokuituliittymän meiltä, me hoidamme kaapeliselvityksen puolestasi.
Mikäli pihallasi tehdään muita kaivuutöitä ja sinulla on olemassa oleva Kaisanetin valokuitu tai muu kiinteästi kaapeloitu liittymä, tulee tällöin sinun itse huolehtia tarvittavista kaapeliselvityksistä. Kaikki maahan asennetut kaapelit tulee paikantaa ennen kaivuutöiden alkamista, joka on kiinteistönomistajan tehtävänä. Kaisanetin yhteistyökumppanina kaapeleiden paikannuksia tekee Geomatikk Finland Oy ja kaapelinäytöt voi tilata suoraan osoitteesta www.verkkoselvitys.fi.
Verkkoselvitys.fi –palvelun käyttö vaatii henkilökohtaisen rekisteröitymisen verkossa viranomaisten Telialle esittämien turvallisuussyiden vuoksi. Käyttäjän henkilöllisyys varmistetaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Palvelu toimii kymmenen suomalaisen pankin tunnuksilla ja kolmen teleoperaattorin SIM-korteilla. Rekisteröitymisen alussa pyydetään syöttämään henkilötunnus. Rekisteröitymisprosessi vertaa annettua henkilötunnusta pankin tai operaattorin antamaan henkilötunnukseen ja varmistaa, että ne täsmäävät. Henkilötunnus ja pankkitunnukset kysytään vain rekisteröitymisen yhteydessä. Rekisteröitymisen jälkeen palvelu toimii käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Vahvan tunnistautumisen avulla varmistetaan yhteiskunnan kriittisen infrastruktuurin tietojen luottamuksellisuus.
Tee kaapelitiedustelu viimeistään neljä arkipäivää ennen kaivamisen aloittamista. Mikäli näyttöalueella työskentely vaatii erityisjärjestelyjä tai tiedustelu koskee vesialueita, on tiedustelu suositeltavaa tehdä kaksi viikkoa ennen töiden aloitusta. Kiireetön kaapelinäytön sijaintitietojen tilaus on asiakkaalle maksuton. Kiireellisen (3 vrk tai vähemmän) kaapelinäytön tilaustyöstä Geomatikk veloittaa 295 euroa (alv 0 %).
Geomatikk ilmoittaa kaapelinnäytön ajankohdan yhteyshenkilölle viimeistään kaapelinnäyttöä edeltävänä päivänä klo 17.30 mennessä. Ilmoitetun näytön peruutukset tulee tehdä näyttöä edeltävänä päivänä klo 19.00 mennessä puhelinnumeroon 075 7580 783 (vain peruutukset). Myöhemmin tapahtuvasta peruutuksesta, tai mikäli asiakas ei saavu sovittuna aikana kaapelinnäyttöön, peritään 155 euron peruutussakko.
Kaapelitiedustelut tulee tehdä ensisijaisesti asiakasportaalin www.verkkoselvitys.fi -kautta. Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta käyttää asiakasportaalia, voit olla meihin yhteydessä soittamalla numeroon 075 7580 700 (arkipäivisin klo 7:30-15:30).
Taloyhtiöt
Montako huoneistoa taloyhtiössä tulee olla, jotta taloyhtiömme saa Kaisa Asuntokaistan palvelut käyttöön?
Kaisa Asuntokaista on tarjolla saatavuuden mukaan Kaisanetin valokuidun ja kaapeli-tv-verkon alueella vähintään kolmen huoneiston taloyhtiöihin. Varmista saatavuus ja kysy lisätietoja täältä.
Tarvitaanko asuntoihin päätelaitteet?
Vähintään reititin on hankittava, jos haluaa käyttää nettiä langattomasti. Päätelaitteen tarve riippuu taloyhtiön sisäverkosta. Jos asunnossa käytetään nettiä vain piuhalla, ne liitetään nettiä käyttäviin laitteisiin ja RJ45-rasioihin. RJ45-rasiat ovat rasioita, joihin esimerkiksi televisiot, tietokoneet ja sisäverkon luovat laitteet, reitittimet, voidaan liittää suoraan ethernet-kaapelilla. Mikäli taloyhtiössä on perinteinen puhelinsisäverkko (puhelinrasiat), tarvitaan erillinen modeemi. Mikäli KAISA Asuntokaistaa käytetään kaapeli-tv-verkon kautta, tarvitaan antennirasiaan liitettävä kaapelimodeemi. Modeemin saat kätevästi Kaisanetin myymälöistä, asiakaspalvelusta puhelimitse 0800 391 234 tai nettisivuiltamme täältä.
Miten asukas saa Kaisa Asuntokaistan perusnopeuden käyttöönsä?
- Asennuksen yhteydessä asentajamme tuovat modeemit kaikille asiakkaille, jotka ovat ottaneet palvelun käyttöönsä. Vaihtoehtoisesti asukkaan tulee rekisteröityä Kaisanetin asiakkaaksi käymällä Kaisanetin myymälässä tai soittamalla maksuttomaan asiakaspalveluun 0800 391 234. Asukas voi samalla nostaa huoneistokohtaista nopeutta, tilata tai muuttaa kanavapaketteja ja suoratoistopalveluita sekä tilata käyttöönsä Kaisanetin IPTV-palvelun KAISA TV:n.
Vaikuttaako naapurin netin käyttö toisen asunnon yhteysnopeuteen?
Kaisa Asuntokaista toimitetaan taloyhtiön tekniseen tilaan suuren välityskapasiteetin valokuidulla ja siitä asuntoihin taloyhtiön sisäverkon kautta. Maksiminopeuteen voidaan vaikuttaa KAISA Asuntokaistan liittymänopeudella. Asuntokaistan perusnopeudeksi voidaan valita monista vaihtoehdoista.
Kenelle nettilaskut menevät?
Nettiyhteys laskutetaan taloyhtiöltä, joten asukkaille ei tule erikseen laskua nettiyhteydestä. Mikäli asukas on tilannut lisänopeutta, maksutv-palveluita, suoratoistopalveluita tai KAISA TV:n, palveluista koituvat laskut laskutetaan asukkaalta.
Saako taloyhtiömme myös KAISA kaapeli-tv-palvelut?
Jokaiseen valokuitu- ja kaapeliverkkotaloyhtiöön on mahdollista saada Kaisanetin kaapeli-tv-palvelut, huolimatta siitä onko taloyhtiö Kaisa Asuntokaista -palvelun asiakas.
DSL-liittymät
Miksi DSL-tekniikoista luovutaan?
DSL-tekniikoilla toteutetut liittymät ovat olleet asiakkaidemme käytössä pitkään. DSL-liittymät ovat pääsääntöisesti 2000-luvun alkupuoliskolta. Internetin käytön räjähdysmäinen kasvu on lisännyt verkkoyhteyksien merkityksellisyyttä ja tarpeet yhä nopeimmille liittymille ovat lisääntyneet.
DSL tekniikkana ei enää pysty vastaamaan erityisesti nopeustarpeisiin riittävästi. Meidän tärkeimpiä tehtäviä on varmistaa asiakkaillemme nykyaikaiset verkkoyhteydet nyt ja tulevaisuudessa. Tämän vuoksi panostamme kovasti investoimalla valokuituverkon rakentamiseen, joka tekniikkana on uusin ja vastaa tulevaisuuden tarpeisiin seuraavaksi 50 vuodeksi.
Mistä näen, mikä liittymä minulla on käytössä?
Omat käytössä olevat palvelut voit tarkistaa:
- Kaisanetilta tulleesta palvelulaskusta.
- Kirjautumalla uuteen OmaKaisanet -palveluun. Jos sinulla ei ole vielä portaaliin tunnuksia, voit luoda ne helposti tunnistautumalla pankkitunnuksella tai mobiilivarmenteella.
- Ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse 0800 391 234 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@kaisanet.fi ja autamme sinua tarkistamaan käytössä olevien palvelujesi tiedot.
Mitä minun tulee tehdä, jotta saan korvattua DSL-liittymäni uuteen tekniikkaan?
Jos sinulla on käytössä jokin DSL-tekniikalla toteutettu liittymä, niin otamme sinuun yhteyttä henkilökohtaisella kirjeellä hyvissä ajoin ennen liittymän purkamista.
Toimi tämän kirjeen ohjeiden mukaisesti. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse 0800 391 234 tai sähköpostitse asiakaspalvelu@kaisanet.fi ja me autamme sinua löytämään korvaavan vaihtoehdon käyttöösi.
Vaikuttaako tekniikan muutos liittymäni hintaan tai ominaisuuksiin?
Korvaavien palveluiden hinta voi olla eri kuin nykyisten palveluittesi hinta.
Hinta määräytyy aina korvaavan tuotteen, sen nopeuden ja mahdollisten kampanjoiden mukaan.
Jos en halua luopua olemassa olevasta DSL-liittymästäni. Mitä vaihtoehtoja minulla on?
Valitettavasti DSL-liittymien säilyttäminen yhteyspalveluina ei ole mahdollista. Liittymien irtisanomiset ja purkamiset etenevät vaiheittain eri alueilla.
Jos haluat jatkaa keskeytyksettä internet-palveluiden käyttämistä, on korvaavat palvelut hyvä sopia ajoissa ja varmistaa näin katkoton sekä sujuva tekniikan vaihto.
Löysitkö vastauksen kysymykseesi?
Jos et löytänyt, voit lähettää meille viestiä alla olevaan painikkeen kautta. Päivitämme usein kysyttyjä kysymyksiä tasaisin väliajoin asiakaspalveluumme tulleiden kysymysten perusteella.