Usein kysyttyä Valokuitunen
Tarkista Valokuitusen valokuituverkon saatavuus osoitteesi perusteella ennen tilauksen tekemistä. Jos osoitteessasi ei ole Valokuitusen verkkosaatavuutta emme voi jatkaa tilauksesi käsittelyä.
YLEISIÄ KYSYMYKSIÄ
Mikä on Avoin Kuitu?
Avoin Kuitu on eri toimijoiden yhteistyöverkosto. Yhteistyöverkostossa toimii eri kuituverkkotoimijoita – jotka rakentavat itse verkkoyhteyksiä (esim. Valokuitunen) sekä eri palveluntarjoajia – jotka toimittavat kuituliittymään laajakaista internetpalvelut (esim. Kaisanet). Avoin Kuitu -konsepti tarjoaa asiakkaalle valinnanvapautta valita itselleen parhaiten sopiva palveluiden tarjoaja.
Avoin Kuitu -konseptin kehittämisestä ja yhteistyöverkoston toimivuudesta vastaa Telia.
Voinko ottaa Kaisanetin palvelut käyttöön toisen verkkoyhtiön valokuituun?
Valitettavasti tällä hetkellä Kaisanetin palvelut ovat saatavilla ainoastaan Valokuitusen tai Kaisanetin itsensä rakentamiin valokuituverkkoihin.
Voit tarkistaa Valokuitusen palvelun saatavuuden omaan osoitteeseesi Valokuitusen nettisivujen kautta ja vastaavasti Kaisanetin saatavuuden meidän oman saatavuushaun kautta.
Ovatko Kaisanetin laajakaistat symmetrisiä?
Kyllä. Meillä on valittavissa Valokuitusen verkkoon neljä eri liittymänopeutta ja nämä ovat kaikki symmetrisiä yhteyksiä: 100/100 M, 200/200M, 500M/500M ja 1000/1000M.
Valokuidun symmetrisyys tarkoittaa, että dataa lähetetään ja vastaanotetaan molempiin suuntiin samalla nopeudell
Onko Kaisanetin liittymissä määräaikaa tai avausmaksuja?
Ei. Meillä palvelut solmitaan ilman sitovaa määräaikaa, eikä liittymän avauksesta peritä avausmaksua. Liittymän irtisanominen noudattaa normaalia 14 vrk irtisanomisaikaa. Irtisanomisvahvistuksesta selviää palveluiden viimeinen voimassaolopäivämäärä.
Miten Avoin Kuitu -liittymän ja palveluiden laskutus hoituu?
Kun hankit Avoin Kuitu valokuidun, verkkoyhtiösi (tässä tapauksessa Valokuitunen) laskuttaa määrittämänsä kertamaksun tai kertamaksun kuukausierän oman valintasi mukaan. Tämä lasku tulee suoraan Valokuituselta, ja se sisältää itse valokuituliittymän ja ylläpidon. Valokuitusen laskutukseen liittyvissä kysymyksissä voitte olla yhteydessä suoraan Valokuitusen asiakaspalveluun.
Kaisanet laskuttaa pelkästään Valokuitusen valokuituyhteyteen valitsemistasi laajakaista-, viihde- ja lisäpalveluista. Palveluidemme sisältöön liittyvissä kysymyksissä voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse: avoinkuitu@kaisanet.fi tai soittaa asiakaspalveluumme 0800 391 234.
Kaisanetin laskujen maksamiseen, maksuaikamuutoksiin tai myöhästyneisiin maksuihin liittyvissä kysymyksissä sinua palvelee Ropon asiakaspalvelu. Saat henkilökohtaista neuvontaa ma-pe klo 8–20 numerossa 017 366 7000, sähköpostilla asiakaspalvelu@ropo.com tai chatin kautta osoitteessa myropo.fi.
Tarvitseeko valokuitua päivittää?
Valokuitua itsessään ei tarvitse uusia eikä kerran rakennettua verkkoa kaivaa uudelleen. Elinkaari valokuidulla on jopa yli 50 vuotta.
Päivitystarpeet koskettavat ainoastaan kotona olevia päätelaitteita. Telia huolehtii Avoin Kuitu päätelaitteen päivitysten suorittamisesta verkon kautta. Päivitysten onnistuminen edellyttää, että päätelaite on kytketty verkkovirtaan. Päätelaitteessa tulisi tämän vuoksi pitää aina virrat päällä, vaikka internet-yhteyttä ei tilapäisesti käytettäisiinkään.
Onko Kaisanetin laajakaistoihin mahdollista saada kiinteä IP?
Laajakaistoihin jaetaan automaattisesti julkiset/dynaamiset IP-osoitteet. Kaikkiin liittymiin sisältyy 1 kpl IP–osoitteita. Kiinteää IP-osoitetta ei ole saatavissa Kaisanetin laajakaistaliittymiin.
UUSI TILAUS
Milloin voin tilata palvelut uuteen Valokuitusen liittymään?
Voit tehdä palveluiden tilauksen siinä vaiheessa, kun Valokuitusen valokuituliittymä on käyty asentamassa ja Telian asentajat käyvät kytkemässä uuden päätelaitteen Avoimeen Kuituverkkoon. Telia jättää samalla asiakkaalle opasvihkosen, jossa neuvotaan seuraavista vaiheista.
Palvelut voidaan siis Kaisanetin toimesta kytkeä liittymään vasta sen jälkeen, kun valokuitu on kytketty Telian Avoin Kuitu verkkoon näkyville. Jos teillä on ennakkoon tiedossa tarkka kytkentä päivämäärä, voimme tehdä tilauksen tälle päivämäärälle ennakkoon odottamaan. Mainitse tästä tilauslomakkeen avoimessa tekstikentässä meille ohjeistuksena.
Miten uusi Avoin Kuitu tilaukseni etenee?
Kun kyseessä on uusi Valokuitusen liittymä, jossa ei ole entuudestaan laajakaistapalveluita:
- Kun olet tehnyt valokuitu liittymätilauksen Valokuituselta ja saat tietää tarkan asuntosi kuituliittymän kytkentäpäivämäärän.
- Voit tehdä päätöksen omasta palveluiden tarjoajasta ja tehdä laajakaista- ja mahdollisen reititintilauksen suoraan tältä toimijalta.
- Palveluidentarjoaja tarkistaa liittymäsaatavuuden, käsittelee tilauksen ja tilaa palveluiden kytkemisen valokuituun. Palveluntarjoaja postittaa mahdollisen reitittimen asiakkaalle.
- Asiakas saa vahvistuksen liittymäavauksesta ja reitittimen postin kautta. Asiakas kytkee reitittimen itse Valokuitusen päätelaitteeseen ja nauttii nopeasta nettikokemuksesta. Jos asiakkaalla on reititin itsellä jo valmiina, liittymäavaus vahvistuksen jälkeen on laajakaistayhteys käyttövalmiina.
Tarvitseeko minun tilata erillistä reititintä?
Telia asentaa Avoimeen Kuituun liittyvän valokuitupäätelaitteen kotiisi.
Kaisanetin liittymä sisältää yhden julkisen IP-osoitteen, tämän vuoksi suosittelemme erillisen reitittimen hankkimista. Erillisen WLAN-reitittimen kautta pääset jakamaan nettiyhteyden langattomasti kaikkiin kodin laitteisiin ja näin netin käyttäminen on vaivattominta. Ilman reititintä – voit käyttää liittymää vain yhdessä laitteessa. WLAN-reititin yhdistetään verkkokaapelilla valokuitupäätelaitteen ensimmäiseen LAN1 -porttiin (vain tämä portti on kytketty käyttöön).
Mikäli sinulla on käytössä vanha WLAN-reititin, kannattaa varmistaa, että se on riittävän nykyaikainen ja tukee valokuidun nopeuksia. Omakaisanet -palvelussa sinulla on mahdollisuus tilata Kaisanetin suosittelema Genexis Pure E600 -reititin hintaan 129€.
Valokuitupäätelaitteessa ei ole valmiina palomuuria. Suosittelemme WLAN-reitittimen käyttöä ja langattoman wifi-verkon suojaamista salasanalla. Tarjoamme myös erilaisia F-securen tietoturvaojelmistoja valittavaksi laajakaista palveluihin: F-SECURE – Kaisanet
Mikä on minulle sopiva laajakaistanopeus?
Nopeuden valintaan vaikuttaa suuresti, minkälainen netin käyttäjä olet tai kuinka monta jäsentä perheestäsi löytyy.
Esimerkiksi
- 100 M nopeus on netin perusnopeus, joka riittää päivällä etätyökäyttöön sekä illalla ja viikonloppuisin hyöty- ja viihdekäyttöön muutamalle henkilölle.
- 200 M on ns. perhenettiliittymä, joka nopeus riittää kun käyttäjiä ja laitteita on verkossa useampi yhtäaikaa ja perheenjäsenet tekevät verkossa samanaikaisesti töitä tai käyttävät esimerkiksi viihdepalveluita.
- 1000 M (eli 1 G) on supernopea yhteys ja tämä on hyvä silloin kun työskentely tai harrastukset edellyttävät suurien tietomäärien yhtäaikaista siirtämistä.
Kaisanetin Avoin Kuitu nopeudet ovat symmetrisia tarkoittaen, että saapuva nettiliikenteen nopeus ja lähtevän nettiliikenteen nopeus ovat yhtä suuria. Saapuvan nettiliikenteen nopeus kertoo, kuinka nopeasti liittymän kautta voidaan vastaanottaa dataa esim. ladata tiedostoja, katsoa striimattuja TV-lähetyksiä tai selata nettiä vauhdikkaasti. Lähtevän liikenteen nopeus vaikuttaa tiedon siirtoon verkon suuntaan, eli kuinka nopeasti tiedostoja voi lähettää tai miten verkkopelit toimivat.
Miten saan tilatut laajakaistapalvelut käyttöön?
Kun olet saanut Kaisanetiltä vahvistuksen laajakaistapalveluiden avauksesta, kytke erillinen langaton WLAN reititin Telian valokuitupäätelaitteen LAN1 -porttiin. Erillisen langattoman reitittimen avulla voit jakaa nettiyhteyden kaikille kotona käyttämillesi laitteille.
Jos sinulla ei ole itselläsi ennakkoon sopivaa WLAN reititintä, voit tilata meiltä sopivan laitteen. Suosittelemme avoimeen kuituun Genexis Pure E600 -reititintä (hinta 129€). Tilauksen voit tehdä OmaKaisanet -palvelussa
PALVELUIDEN VAIHTAMINEN TOISELTA PALVELUOPERAATTORILTA
Voinko tehdä tilauksen, vaikka minulla on voimassa oleva palvelusopimus toisen operaattorin kanssa?
Avoin Kuitu palvelutilaukset eivät voi mennä päällekkäin. Asiakkaalla ei voi siis olla kahta tilausta yhtä aikaa voimassa samaan kuituverkkoon. Asiakkaan on ensin irtisanottava vanha sopimus päättymään ja tehdessään tilausta meille, ilmoitetaan tilauslomakkeella tämän vanhan sopimuksen päättymispäivämäärä irtisanomisvahvistuksesta. Me voimme laittaa tilauksen astumaan voimaan tälle samalle päivämäärälle. Uuden ja vanhan sopimuksen välille tulee väistämättä pieni katkos. Kaikki avoimessa verkossa toimivat kumppanit pyrkivät kuitenkin siihen, että katkos olisi asiakkaalle mahdollisimman pieni ja huomaamaton.
— Selventävä esimerkki: Sinulla on voimassa toistaiseksi voimassa oleva palvelutilaus operaattori x kanssa, joka noudattelee normaalia 14 vrk irtisanomisaikaa. Irtisano palvelutilaus kirjallisesti operaattori x:ltä ja vahvistuksen jälkeen saat tietää palvelujen tarkan viimeisen voimassaolopäivämäärän. Tämän jälkeen tee meille tilaus, jossa kerrot tämän tarkan viimeisen voimassaolopäivämäärän. Tällöin me voimme ilmoittaa kytkentäajaksi seuraava arkipäivä ja katkos jää näin mahdollisimman pieneksi.
Voinko jättää vanhan palvelusopimuksen irtisanomisen Kaisanetin tehtäväksi?
Valitettavasti Avoin Kuitu verkkotoiminnassa ei ole sellaista palveluoperaattorinvaihto ominaisuutta, että uusi palveluntarjoaja voisi valtuutettuna lopettaa olemassa olevan sopimuksen toiselle palveluntarjoajalle. Tämä vanhan voimassaolevan sopimuksen irtisanominen jää asiakkaan vastuulle. Kun saatte sopimuksen irtisanomisen yhteydessä vahvistetun irtisanomispäivämäärän tietoon, voitte tehdä vasta uuden tilauksen uudelle palveluoperaattorille.
Miten tilaukseni etenee operaattorin vaihtotapauksissa?
- Asiakas tarkistaa valokuituyhteyden saatavuuden Valokuitusen saatavuushaun kautta.
- Jos saatavuus löytyy, asiakas voi irtisanoa nykyisen operaattorin palvelut kirjallisesti operaattorin käytänteiden ja irtisanomisajan mukaisesti.
- Kun saat operaattorilta vahvistetun irtisanomispäivän = nykyisten palvelujen viimeinen voimassaolopäivä. Voit tehdä laajakaistatilauksen uudelle palveluntarjoajalle. Tämä kannattaa tehdä mahdollisuuksien mukaan heti, kun vahvistettu viimeinen voimassaolopäivämäärä on tiedossa. Uuden laajakaistapalvelun kytkentä vie noin 4-5 arkipäivää tilauksen jättämisestä.
- Palveluidentarjoaja tarkistaa liittymäsaatavuuden, käsittelee tilauksen ja tilaa palveluiden kytkemisen valokuituun. Palveluntarjoaja postittaa mahdollisen reitittimen asiakkaalle tilauksen mukaisesti.
- Asiakas saa vahvistuksen liittymäavauksesta ja reitittimen postin kautta. Asiakas kytkee reitittimen itse Valokuitusen päätelaitteeseen ja nauttii nopeasta nettikokemuksesta. Jos asiakkaalla on reititin itsellä jo valmiina, liittymäavaus vahvistuksen jälkeen on laajakaistayhteys käyttövalmiina.
VOIMASSA OLEVAN TILAUKSEN MUUTTAMINEN
Miten voin nostaa Kaisanetin laajakaistan nopeutta?
Laita meille sähköpostia asiakaspalvelu@kaisanet.fi tai soita asiakaspalvelumme numeroon 0800 391 234.
Mikäli kampanjahinnoittelun piirissä olevaan liittymään tehdään muutostilaus kampanja-ajan jälkeen, putoaa kyseinen liittymä pois kampanjahinnoittelun piiristä ja siihen sovelletaan normaalia Avoimen Kuidun palveluhintaa.
PALVELUIDEN IRTISANOMINEN JA TILAUKSEN PÄÄTTÄMINEN
Kuinka voin päättää Kaisanetin palvelut?
Voit irtisanoa palvelusi päättymään olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme kirjallisesti sähköpostilla: avoinkuitu@kaisanet.fi tai suullisesti soittamalla asiakaspalvelumme numeroon 0800 391 234.
Irtisanomiset noudattavat normaalia viestintäpalveluiden yleisiä sopimusehtoja. Palveluissa on 14 vrk irtisanomisaika. Lähetämme irtisanomisesta kirjallisen vahvistuksen, jossa näkyy palveluiden viimeinen voimassaolopäivämäärä.
Palaa takaisin Valokuitunen -sivulle tästä.